Kindercentra Puck&Co
Kindercentra Puck&Co
In dit pedagogisch beleidsplan leggen we uit hoe we je kind een goede start geven. We werken vanuit vier belangrijke doelen, die ook in de Wet Kinderopvang centraal staan. Deze doelen helpen ons om bij te dragen aan de ontwikkeling van je kind en zorgen ervoor dat het zich veilig voelt. Verderop lees je meer over deze doelen, die we zien als een reis door de ontdekkingswereld van je kind. Het thema ‘reizen’ loopt als rode draad door onze uitleg. Eerst geven we een beeld van onze organisatie.
Bij Puck&Co draait alles om de kinderen. Wij bieden een uitdagende, veilige en warme omgeving waarin je kind zich met plezier kan ontwikkelen en de nieuwgierigheid wordt geprikkeld. Samen kijken we naar de beste ontwikkelkansen voor je kind. Wij dragen je kind met aandacht over zodra hij/zij de eerste stappen zet naar groep 1 van de basisschool.
Sinds 1993 bieden wij kinderopvang aan en inmiddels hebben we circa 45 locaties waar we professionele opvang verzorgen. Wij bieden dagopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang. Op onze locaties zorgen we voor een fijne, persoonlijke sfeer met veel aandacht voor de kinderen en ouders/verzorgers.
Wij bieden opvang van hoge kwaliteit, volgens de wettelijke kwaliteitscriteria. We nemen de tijd voor je kind en voor jou als ouder/verzorger, zodat we een sterke vertrouwensrelatie opbouwen. Vanuit deze veilige basis kan je kind vol vertrouwen de wereld ontdekken.
Onze medewerkers zijn betrokken, enthousiast en denken creatief mee om elke dag voor je kind leuk en inspirerend te maken. Onze kernwaarden, samen met de pedagogische basisdoelen, vormen het fundament van alles wat we doen. Lees hier meer over onze kernwaarden. Daarnaast zijn wij een vertrouwde en innovatieve partner in samenwerking met gemeenten en regionale organisaties waaronder basisscholen. Deze samenwerkingsprojecten richten zich op nieuwe en vernieuwende oplossingen, die we ook in onze kinderopvanglocaties kunnen toepassen.
Samenwerking
De uitspraak "It takes a village to raise a child" betekent dat we elkaar nodig hebben om je kind goed te laten opgroeien. Dit vangnet begint bij ons op de opvang. Wij bieden een laagdrempelige plek waar kinderen en ouders elkaar kunnen ontmoeten. Als het nodig is, bieden we ondersteuning of verwijzen we door. Heb je vragen? Spreek ons gerust aan. Jij kent je kind het beste en wij helpen graag bij de ontwikkeling. Onze opvanglocaties werken intensief samen met scholen. Voor herkenning en een soepele doorgaande leerlijn sluiten we waar mogelijk aan bij de thema’s en activiteiten van school. Binnen integrale kindcentra's (IKC’s) begeleiden we kinderen vanaf de babyleeftijd tot aan het einde van de basisschool. We delen met jouw toestemming informatie met de school, zodat we samen goed kunnen inspelen op de behoeften van je kind. Deze samenwerking zorgt voor een vloeiende overgang tussen kinderopvang en school. Als je kind extra aandacht nodig heeft, stemmen we in overleg met jou en de school af over de begeleiding.
Een warme benadering
Een veilige en vertrouwde omgeving is essentieel voor de groei en ontwikkeling van een kind. Wij zorgen hiervoor door een warme, persoonlijke benadering. We luisteren aandachtig naar de behoeften van jouw kind, bieden troost wanneer dat nodig is en nemen de tijd om jouw kind nieuwe indrukken rustig te laten verwerken. We stemmen ons taalgebruik af op de ontwikkeling van je kind, vaak ondersteund door lichaamstaal en we praten op ooghoogte. We zijn betrokken bij wat je kind voelt en ervaart, luisteren met oprechte interesse en reageren op wat je kind nodig heeft. Door te focussen op wat wél mag in plaats van wat niet mag, creëren we een positieve sfeer. We benoemen en erkennen emoties, waardoor je kind zich gehoord en begrepen voelt. Bij momenten van één-op-één aandacht, zoals tijdens het geven van een fles of het verschonen van een luier, maken we écht contact met je kind. We praten met je kind, benoemen wat er gebeurt en spelen in op de reactie van je kind, zodat je kind zich gezien en waardevol voelt.
Een herkenbare en rustige omgeving
Naast de warme benadering creëren we een herkenbare en rustige omgeving voor de kinderen. Je kind wordt ingedeeld in een vaste stamgroep, wat zorgt voor stabiliteit en herkenbaarheid. We maken de omgeving ook voorspelbaar door ruimte te geven voor wensen, maar er zijn ook duidelijke grenzen. Verder zie je die herkenbaarheid en rust terug in:
Een veilige omgeving houdt in dat we voldoen aan belangrijke (praktische) voorwaarden om de veiligheid van het kind te waarborgen. Dit omvat onder andere het gebruik van deugdelijke materialen, bescherming tegen vallen en stoten, 'fingersafes' op kastjes, hygiëne en de wettelijke eis dat er altijd iemand binnen kan lopen (vierogen principe genoemd). Al deze veiligheidsmaatregelen zijn vastgelegd in ons Beleid Veiligheid & Gezondheid, dat je kunt inzien via ons ouderportaal. We zorgen voor een opgeruimde ruimte met weinig afleidende materialen en duidelijke hoeken. De ruimte is rustig, met zachte kleuren en natuurlijk, stevig spelmateriaal. Ook letten we waar nodig op het beperken van geluidsprikkels, zodat de omgeving kalm en overzichtelijk is.
De dag is opgebouwd volgens een vast ritme, dat zichtbaar is voor de kinderen (bijvoorbeeld met dagritmekaarten). Door rituelen en gewoonten, zoals het zingen van liedjes, het benoemen van handelingen en het werken met vaste routines, weten kinderen wat ze kunnen verwachten.
Onze pedagogisch medewerkers werken zoveel mogelijk op een vaste groep en locatie, zodat je kind vertrouwde gezichten ziet en een stabiele omgeving heeft. Voor kinderen jonger dan één jaar zijn er maximaal twee vaste medewerkers, waarvan er altijd één aanwezig is. Voor kinderen van één tot vier jaar is één van de drie of vier vaste medewerkers aanwezig. Ten tijde van overmacht door ziekte en of andere zaken dan kan het zijn dat hiervan afgeweken moet worden. Meer informatie over hoe we waarborgen dat er zoveel mogelijk vaste gezichten zijn op de groep, lees je hier.
Kinderen groeien het meest als ze de ruimte krijgen om te ontdekken. Niet alleen de wereld om zich heen, maar ook hun binnenwereld en talenten. Bij Puck&Co bieden we kinderen letterlijk de ruimte om te bewegen en te spelen. Tijdens het spel is een medewerker vaak op ooghoogte tussen de kinderen aanwezig en ondersteunt het spel waar nodig.
Activiteiten die stimuleren
We bieden activiteiten aan die het lichaamsbewustzijn stimuleren, zoals kinderyoga, peutergym, dans en sport & spel. We spelen zoveel mogelijk buiten, waar kinderen in een veilige omgeving avonturen kunnen beleven.
Een rijke speel- en leeromgeving
We luisteren naar de interesses van je kind en passen onze activiteiten daarop aan. Dit helpt bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld. Onze speel- en leeromgeving is rijk en gevarieerd, zodat kinderen keuzes kunnen maken en zich kunnen uiten. Zo hebben we zoveel mogelijk open kasten waar je kind zelf materialen kan kiezen om mee te spelen. Ook bieden we activiteiten aan die de creativiteit volop stimuleren.
Zelfstandig leren en ontdekken
We stimuleren zelfstandigheid door activiteiten aan te bieden die nét een stapje verder gaan dan wat je kind al kan. We moedigen aan en geven je kind de tijd om dingen zelf te proberen. Door samen te doen, iets voor te doen of je kind zelf te laten ontdekken, bieden we ruimte om zelfstandig te leren en ontwikkelen.
Voorschoolse Educatie: extra (taal)ondersteuning voor jonge kinderen
Voorschoolse educatie is een speciaal programma voor jonge kinderen (meestal tussen 2,5 en 4 jaar) om hen goed voor te bereiden op de basisschool. Het richt zich vooral op:
Het programma is bedoeld voor kinderen die wat extra hulp kunnen gebruiken, bijvoorbeeld omdat ze thuis weinig Nederlands spreken of achterlopen in hun ontwikkeling. Ze kunnen 4 dagdelen per week naar een peuteropvang waar deze educatie wordt gegeven. De voorschoolse educatie wordt aangeboden in samenwerking met het consultatiebureau en gemeenten. Op peutergroepen met voorschoolse educatie worden kinderen gestimuleerd in hun (taal)ontwikkeling door middel van spel rondom thema’s uit hun dagelijkse leven. Deze activiteiten zijn speciaal ontworpen om kinderen te helpen ontwikkelen op sociaal, emotioneel en cognitief vlak.
Opleiding VE
De pedagogisch medewerkers in deze groepen hebben hiervoor een speciale opleiding gevolgd en krijgen coaching om deze methodiek goed toe te passen. Ook kinderen zonder indicatie profiteren mee van dit verrijkte aanbod, waardoor zij spelenderwijs nieuwe vaardigheden leren. Lees hier meer over voorschoolse educatie en de wettelijke eisen. Wil je meer weten over hoe kinderen op onze andere vormen van opvang spelenderwijs worden uitgedaagd? Lees hier meer over de Dagopvang en BSO bij Puck&Co.
Op onze kinderopvang leggen we een belangrijke basis voor de sociale ontwikkeling van je kind. Hier krijgt je kind de kans om sociaal vaardig te worden in een stimulerende omgeving. Kinderen leren vooral veel van hun leeftijdsgenoten, en wij creëren volop leermomenten tijdens het spel. Dit doen we door:
Taal is de sleutel om je uit te drukken en te begrijpen wat anderen willen en bedoelen.
We moedigen kinderen aan om zelf na te denken en hun eigen ideeën in het contact met anderen te uiten.
We koppelen kinderen bijvoorbeeld als ‘maatjes’ voor een spel of taak, zodat ze samen kunnen werken en van elkaar leren.
We zijn ons ook bewust van onze voorbeeldfunctie in het begeleiden van kinderen, bij het opgroeien tot sociaal vaardige mensen. We geven zelf het goede voorbeeld door respectvol met elkaar om te gaan en door actief in gesprek te gaan met kinderen, bijvoorbeeld door naar ze toe te lopen in plaats van iets van een afstand te roepen.
Bij ons leert je kind spelenderwijs omgaan met belangrijke normen en waarden, zoals respect voor anderen, samenleven met verschillende culturen en andere manieren van leven. We zien onze locaties als kleine samenlevingen waarin elk kind zichzelf mag zijn en verschillen worden gewaardeerd.
Omgaan met normen en waarden
We leren kinderen rekening te houden met elkaar en dat afspraken belangrijk zijn. Op de buitenschoolse opvang (BSO) maken we deze afspraken vaak samen met de kinderen, zodat ze verantwoordelijkheid leren nemen. Maar het geldt ook voor ons als medewerkers en voor de ouders dat we bewust omgaan met onze eigen waarden en normen. Het belang van het kind staat altijd voorop.
Mediawijs
Ook het omgaan met media past bij het overbrengen van normen en waarden. We laten kinderen gedoseerd en bewust kennismaken met media op een veilige en leerzame manier, zodat ze nieuwe dingen ontdekken en vaardigheden ontwikkelen voor de toekomst. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat ze niet te veel tijd achter schermen doorbrengen. Om brede interesse te stimuleren voor allerlei activiteiten en om privacy van de kinderen te waarborgen vragen we kinderen om hun mobiele telefoons en andere apparaten in te leveren bij aankomst op de BSO.